“Jag vill komma på första sidan hos Google”
Om du någonsin har sagt det till dig själv är du inte ensam. För de flesta människor som driver företag är det sökmotorer som ger oss majoriteten av trafiken till våra webbplatser. Och med Google som den främsta sökmotorn på internet är det ingen överraskning att vi alla är besatta av vilken ranking vår hemsida får.
Det är därför jag skrev det här inlägget. Jag ville ge dig några tips om hur du spårar dina sökordsrankningar tillsammans med några verktyg som hjälper dig att komma igång och utvecklas ytterligare.
Vet du vad du vill ranka för?
Innan vi börjar titta på verktyg är det viktigt att du vet vad dina mål är.
När jag hör folk säga “Jag vill ranka på Googles första sida” är mitt svar alltid …
“För vad?”
Vad jag menar med detta är, vilka söktermer vill du rangordna efter? Det är bra att hitta bra verktyg som du kan använda men du måste se till att du gör det på rätt sätt och inte slösar bort din tid. Det gäller för företaget också – om du inte vet vad ditt slutmål är kommer du inte kunna sätta upp relevanta delmål som tar dig närmare ditt stora huvudsakliga mål.
Olika typer av nyckelord
Det finns några olika typer av nyckelord och det är bäst att du känner till skillnaden så att du kan få en mer exakt bild av vad du rankar för.
Märkesord
Varumärkesnyckelord är ord och fraser som baseras på ditt företag som:
- Ditt företagsnamn
- Ditt namn
- Vad dina egna fysiska produkter heter
- Benämningen på din onlinekurs
- Namnet på din medlemsgrupp
- Vad ditt evenemang kallas
Du bör hålla koll på dina nyckelord och var du rankar i sökmotorerna. Du kanske inte tycker att det är viktigt men det är det verkligen.
Om du INTE rankar högt när någon skriver in ditt företags namn är det ett tecken på att något kan vara fel. Det kan finnas en teknisk anledning till att du inte rankar högt upp och det är därför det är viktigt att spåra dina märkesord.
Detta kan hända mycket med en helt ny webbplats eftersom de vanligtvis tar tid att listas men om din webbplats har varit live i några månader och du fortfarande inte dyker upp för dina märkesnyckelord kan det vara ett problem.
Servicebaserade nyckelord
Servicebaserade nyckelord är de mest eftertraktade. Det här är ord och fraser som din ideala kund kan söka efter online, till exempel:
- Webbdesignföretag
- Bilfinansiering erbjudanden
- Billiga flyg
- Veganska recept
- Körlärare
Dessa typer av nyckelord är ofta de som är svårast att rankas för, eftersom du tävlar med alla som har en webbplats i just din bransch.
För de flesta småföretagare är det helt enkelt inte realistiskt att tro att du kan rankas på den första sidan av Google för dessa typer av sökord utan en enorm budget.
Det är fortfarande bra att hålla reda på dessa fraser, men bli inte nedslagen när din helt nya reseblogg inte visas ovanför Ryanair på Google för sökordet “billiga flyg”.
Produktbaserade nyckelord
Om du säljer produkter på din webbplats är sannolikheten att du inte kommer att rankas för den bransch du befinner dig i. Säg till exempel att du säljer rockar så är sannolikheten för att du skall komma nära toppen hos sökmotorerna med din hemsida för ordet “rockar” utan en enorm budget ordentligt smal! Såvida du inte är HM eller Filippa K…
Vad du behöver göra är att rangordna dina individuella produkter. Så du skulle ha större chans att rankas på Google för dessa söktermer istället:
✓ Lång röd kappa, röd vinterjacka, varm röd kappa |
✗ Kappor, jackor, tröjor |
Det här är faktiskt goda nyheter, eftersom användarna inte bara skriver in orden rockarna, som forskningen antyder, de är mer specifika med vad de behöver.
Så om du säljer fysiska produkter på din webbplats vill du spåra var dina sidor rankas för relevanta sökord.
Platsspecifika nyckelord
Om dina företags har tjänster för sina kunder på en specifik plats vill du spåra “platsspecifika nyckelord” som:
- Hudterapeut på Södermalm
- Hotell innanför Visby ringmur
- Restauranger i skidbacken i Åre
- Begravningsdirektörer i Nynäshamn
Dessa typer av nyckelord är extremt värdefulla för lokala företag och är ofta den främsta källan till trafik. Tänk på tjänsten du erbjuder dina kunder och spåra [dina sökord] plus [din plats].
Sökord med lång svans/ Long tail keywords
Ett annat alternativ när du väljer vissa nyckelord att spåra är att tänka på längre, mer specifika fraser som någon kan skriva på Google.
Vad skulle din ideala kund skriva in i sökfältet som du skulle kunna rangordna för?
Bästa röda kappan för vintern
Billiga WordPress webbdesigners
Bästa låssmed i Enskede, Stockholm
Som du förväntar dig är dessa typer av nyckelord mindre populära när de söks individuellt men långsvansade sökord utgör en majoritet av de totala sökningarna på Google. dvs fler människor skriver in specifika nyckelord (3 ord eller längre) ganska breda (1-2 ord) sökningar.
Det är därför det är en bra idé att spåra sökord med lång svans.
Sätt att kontrollera din webbplatsrankning
Nu när du har en bättre uppfattning om vilka nyckelord du vill rikta dig in måste du ta reda på var du rankar på sökmotorerna. Jag har sammanställt en lista med olika sätt att spåra dina sökordsrankningar online.
Manuellt och gratis (rekommenderas inte)
Det vanligaste sättet för dig att kontrollera din ranking är att gå till Google och skriva in ditt nyckelord och kontrollera de första sidorna för att se om du hittar din webbplats.
Detta är dock INTE den bästa lösningen. Om du söker från din egen dator visas felaktiga resultat. Din webbläsare kommer ihåg de webbplatser du har varit på tidigare och visar en annan uppsättning resultat än vad din potentiella kund kan se.
Det är också mycket tidskrävande, om du har tio nyckelord som du vill kontrollera och du måste söka manuellt varje gång kommer det att ta dig alldeles för lång tid.
✓ Fördelar – Enkelt, gratis |
✗ Nackdelar – Felaktiga, tidskrävande, olika resultat för olika människor. |
Serpfox – Enkel gratisversion – $ 10 per månad för ett baskonto
Serpfox är mitt bästa verktyg för rankning. Det är rent, enkelt och lätt att använda.
En av funktionerna som jag verkligen gillar med det här verktyget är att du kan se en graf som går upp och ner baserat på din ranking för dagen. Du kan se tillbaka för att se hur din webbplats har presterat under en viss tidsperiod.
Det går också väldigt snabbt. När du har lagt till din webbadress och nyckelord i instrumentpanelen ser du att dina rankningar kommer igenom inom några sekunder.
Du kan skapa ett gratis konto och lägga till upp till 10 nyckelord direkt. Om du behöver mer än 10 kan du uppgradera till $ 10 per månad plan och spåra upp till 100 sökord.
✓ Fördelar– Gratis att komma igång, användarvänlig, visa resultat inom några sekunder, spårar upp till 300 listor (30 sidor på google) |
✗ Nackdelar– Färre funktioner såsom några mer avancerade verktyg |
Skapa ett gratiskonto på Serpfox här!
SEMRush – Från GRATIS – $ 99 per månad för grundläggande konto.
SEMRush är branschledande när det gäller SEO-programvara. Även om verktyget huvudsakligen används för konkurrentanalys och sökordsforskning, ville jag ändå inkludera den med goda skäl. Den levereras med en specifik funktion som låter dig upptäcka dolda nyckelord som du inte ens visste att du rankade efter. Hur coolt är inte det?
Du kan ange din webbadress och verktyget SEMRush berättar automatiskt vilka nyckelord som rankas på de första 10 sidorna av Google.
Semrush visar en lista med nyckelord som har mer än 20 sökningar varje månad som även rankas inom de första 10 sidorna.
Du kan självklart ange och spåra dina egna sökord men den här funktionen skiljer sig från de flesta andra verktyg på marknaden och det är den främsta anledningen till att jag gärna betalar en högre månadsavgift.
Du kan testa det här verktyget gratis och få en begränsad lista med nyckelord.
✓ Fördelar – Kontrollerar automatiskt efter dolda sökord, massor av extra funktioner, begränsad fri användning |
✗ Nackdelar – det är dyrt för ett baskonto |
Sammanfattning
Där har du det, några bra sätt att kontrollera din webbplatsrankning och vilken typ av nyckelord du ska leta efter. Nu när du har några tips kommer du att kunna hålla koll på din ranking enklare.
Jag ville inte bombardera dig med verktyg men åtminstone nu har du några tips för att hålla dig på rätt väg.
Nu är det din tur
Håller du koll på din webbplatsrankning?
Vad är ditt favoritverktyg för att kontrollera dina resultat. Jag vill gärna höra från dig, vänligen lämna en kommentar nedan.