Hur ser din webbplats ut?
Borta är de dagar då du kan uppdatera din webbplats en gång om året och kalla den “bra”. Det är viktigt nu mer än någonsin att se till att du har nytt innehåll på din hemsida.
Om ditt företags webbplats har följande 7 problem kan det vara dags att ta det till nästa nivå och investera i webbdesign.
1. Webbplatsens innehåll är gammalt.
Människor gillar att använda webbplatser som en plattform för att hålla sig uppdaterad om aktuella händelser och nyheter. Detta innebär att ansvaret för dig att tillhandahålla nytt innehåll blir allt viktigare.
Webbdesign kommer att möjliggöra ett bra ställe att implementera detta nya innehåll. Företag och verksamheter är sällan stillastående varför webbplatsen inte skall signalera stagnation.
2. Din webbplats har dålig SEO.
SEO leder till nya målgrupper genom att implementera nyckelord och ämnen för att hjälpa användare att hitta din webbplats enklare.
Ju bättre din SEO är, desto högre kommer din webbplats att hittas i sökresultaten när människor letar efter din produkt, tjänst eller företag. Webbdesign kan öka din SEO mer än du kan förvänta dig.
3. Din webbplats svarar inte.
Antalet användare som tittar på din webbplats på sin telefon eller surfplatta ökar i alarmerande takt; responsiv design gör det möjligt för dem att se din webbplats på så optimalt sätt på sina mobila enheter som möjligt.
Korrekt webbdesign är avgörande så att alla webbplatsanvändare kan se din information utan att distraheras av att webbplatsen har en dålig layout.
4. Webbplatsens varumärke används inkonsekvent.
Om din webbplats inte är uppdaterad kan ditt varumärke solkas av det.
Din webbplats är det bästa sättet att visa dina värderingar, uppdrag, innehåll etc. för att garantera att ditt varumärke blir välkänt.
När ditt varumärke återges på korrekt sätt blir det lättare att din information lättillgänglig – det är ju så du hittas och bygger förtroende! Det är viktigt att allt på webbplatsen är sammanhängande, korrekt stavat och lätt att navigera i.
Genom en bra webbdesign kan du hålla ditt varumärke konsekvent på alla sätt.
5. Dina konkurrenters webbplatser ligger steget före.
Att se till att ditt företag kan nå det som är din målgrupp är viktigt. Webbdesign gör att ditt företag kan vara sökbart (detta faller i linje med SEO – punkt #2).
6. Din webbplats använder en daterad och gammal layout.
Att hålla sig fräsch är nyckeln i webbplatsdesign. Webbdesignen ser till att ditt övergripande utseende uppdateras och en del i det är att använda aktuella teckensnittstyper för att göra ditt företag synligt. En bra mall att använda är en rutnätsbaserad design, som gör det möjligt för användare att navigera på ett förståeligt sätt (t.ex. navigeringsfält som läser från vänster till höger).
Ett bra exempel på nätbaserad design är REFIS (en webbplats FNITTER har utformad).
7. Din webbplats har inga bilder.
Många människor är visuella och dras till att titta på bilder och videor.
Vi förstår, ibland är det besvärligt att regelbundet uppdatera med nya bilder, men lagerfoton att köpa finns tillgängliga på ställen som Shutterstock eller iStock. Webbdesign låter dina bilder “lysa” genom att markera dem på ett framträdande sätt.
Det är dock viktigt att notera att om du väljer att använda lagerfoton bör du välja bilder som matchar din kundgrupp som du vill nå. Det allra bästa är att använda bilder som kommer från din verksamhet. Din kundgrupp har lättare att acceptera bilder från verkligheten än köpebilder vilka ofta är tillrättalagda.
Om något av ovanstående gäller för din nuvarande webbplats kan det vara dags att överväga att investera i webbdesign.
Vad tycker du är det mest utmanande för ditt företags webbplats?
Vill du ha en gratisguide hur du skall tänka när du vill förbättra din webbplats?