Har du någonsin lämnat en webbplats och för att du inte kunde hitta det du letade efter?
Det beror troligen på att det företag vars hemsida du besöker inte förstått att om deras webbplats skall lyckas så behöver den vara tydligt strukturerad och lättanvänd. Även om en bra design och välskrivet innehåll är viktigt, är de inte de enda verktyg som behövs när du skapar en framgångsrik webbplats.
En bra webbplats användbarhet handlar om att göra det enkelt för dina användare att hitta den information de behöver – enkelt och snabbt.
Har du hittat de magiska besökarna till din webbplats som stannar längre än 3 sekunder?
Om inte, skall du läsa vidare och dela artikeln med någon som kan behöva uppdatera sin webbplats.
Här är sex grundläggande egenskaper som gör din hemsida strukturerad och användarvänlig:
Snabb laddhastighet
Om din webbplats laddar långsamt så kommer dina användare att bli frustrerade, vilket får dem att lämna din webbplats före de ens sett hur bra den är och vilka fantastiska erbjudanden du har.
Se till att optimera din webbplats så mycket som möjligt.
Att ha en webbplats med snabb laddning kommer att leda till en bättre upplevelse för dina användare. Webbplatsens genomsnittliga laddningstid bör vara cirka 3 sekunder.
Mobilkompatibilitet
Idag surfar fler och fler användare på internet via sina mobiler. Faktum är att från och med februari 2021 sker över 55,56% av all global webbtrafik på en mobiltelefon.
När du har en webbplats anpassad för mobilanvändning så hjälper du dina användare att se din webbplats utan att de behöver t ex zooma in; bläddra åt vänster; höger; upp eller ner. Alltihop som krävs för att försöka lista ut hur webbplatsen fungerar.
Kom ihåg att alltid kontrollera din webbplats för att se hur din den ser ut och fungerar på mobilen.
Konsekvent sidlayout
Enhetligt gränssnittselement (sidinnehåll, webbplatsnavigering, företagslogotyp, sidlayout, färg etc.) gör det enkelt för dina hemsidebesökare att navigera genom din webbplats för att verkligen hitta den information de behöver.
Om din webbplats är inkonsekvent gör du användaren frustrerad och saktar ner dem. För att de skall stanna kvar på din webbplats skall hemsidans innehåll och ditt erbjudande vara extra, extra speciellt för att besökaren skall stanna kvar på din webbplats och utföra sitt ärende.
Eller låter du besökarna gå någon annanstans?
Enkel navigering
När en besökare kommer till din webbplats är det första de vill se ett enkelt navigeringsverktyg – huvudmenyn. Det hjälper dina beökare att enkelt utforska webbplatsen utan att behöva gräva efter dold information. Du vill att dina beökare skall kunna hålla “ögonen på bollen” – dvs inte tappa målet för dem som du har satt upp, ur sikte.
Huvudmenyn på din webbplats blir ett bra navigeringsverktyg om det har maximalt fem länkar.
Om en webbplats kräver mer information kan ytterliggare länkar läggas till i rullgardinsmenyn. Det är dock viktigt att komma ihåg att användande av för många länkar kan förvirra och överväldiga dina användare.Etiketterna för navigeringslänkar bör också vara korta och tydligt beskrivande av innehållet som en användare hittar på den sidan.
Gör innehållet lättsmält
När dina besökare på din webbplats letar efter information vill de snabbt kunna få överblick och hitta det de söker efter. De kommer inte att uppskatta att tvingas söka igenom mycket information för att nå fram till det som hjälper dem med att lösa problemet som är skälet till att de besöker din hemsida.Gör en hierarki för innehållet på din webbplats så blir den enklare att läsa för de av dina besökare som snarare skannar innehållet med blicken än läser varje textrad. Du behöver ha tydligt definierade rubriker som ger de visuella ledtrådarna dina beökare behöver ha för att snabbt kunna ta tillsig hemsidans innehåll. Detta bryter upp ditt sidan och gör det enkelt att identifiera specifika delar av innehållet.
Och NEJ – mycket textinnehåll i stora sjok på din sida kommer inte att vara en källa till framgång.
Ha tydliga CTA på din hemsida
CTA är förkortning för Call To Action dvs uppmuntran för dina besökare att inte vänta utan att faktiskt utföra den handling de hade tänkt göra på din hemsida och göra det nu.
Att lägga till en tydlig CTA på varje sida uppmuntrar dina besökare på din hemsida att utföra det du vill att det skall göra: Att söka till den här utbildningen, boka resan eller ansiktsbehandlingen. En bra CTA kan få dina besökare att förstå att de har ett behov att göra något de inte visste om tidigare att de behövde göra
Några vanliga CTA som du stöter på många gånger varje dag är: Kontakta oss, Lär dig mer, Ladda ner och Få en offert.
Ibland är lite uppmuntran allt din webbplatsbeökare behöver för att ta sig till nästa steg på resan.
Att skapa en användarvänlig webbplats är minst lika viktigt som att bestämma hur din webbplats ser ut. Om du bygger en ny webbplats eller omarbetar den nuvarande webplatsen som du har kan du överväga att använda dessa sex egenskaper för att skapa en framgångsrik webbplats och hjälpa till att öka dina webbplatskonverteringar.
Och om du behöver support för att göra din webbplats användarvänlig, skicka FNITTER&Co. ett mejl till jessica@fnitter.se
och boka in ett gratissamtal där du kan få några rekommendationer om vad som kan förbättras på din hemsida.