Undvik sex snubbeltrådar
Hej där, företagare! 👋
Har du någonsin hamnat i en situation där du trodde att din idé skulle attrahera en viss typ av kunder, och anpassat ditt marknadsföringsmaterial därefter, bara för att senare inse att din målgrupp egentligen var något helt annat?
Jag trodde att min femåring skulle gå på ett kalas med cirkustema, och effektfullt klätt honom därefter, trotsigt ignorerat sonens missnöjda min.
Skickade iväg honom utklädd som clown och det visade sig senare sig att det han ville vara utklädd itll var en Star Wars-klon?
Ooops 🤷♂️
Så kan det bli om man inte har rätt ingångsvärden när man tar sig an en viktig uppgift.
Livet bjuder på överraskningar, precis som resan genom företagets webbplatser. Låt oss ta en djupdykning i den viktiga uppgiften att övervinna de hinder som kan stå i vägen för att ge din digitala närvaro en uppgradering. 🌟
Behandla dina tjänstesidor som din startsida – din hemsida
Många vi träffar lägger ner mycket arbete på sin startsida, men försummar sedan sina tjänstesidor.
Men om du tänker efter, genom att göra det missar du möjligheter.
Varje sida på din webbplats (och specifikt dina tjänstesidor) kan optimeras för sökning. Och det kan även dina blogginlägg!
Så om du erbjuder olika tjänster, skapa en sida för var och en av dina tjänster och optimera varje sida individuellt. För att ranka bra på sökmotorer måste du tänka på innehållet på dessa sidor.
Vad skulle dina framtida kunder söka efter?
Försök att ge så mycket information som möjligt om ditt företag (samtidigt som du håller din text kortfattad och tydlig).
Exempel på saker du kan inkludera på din tjänstsida är:
- En översikt av ditt företag
- Vem det är lämpligt för
- De huvudsakliga fördelarna för kunden med din produkt eller tjänst
- Fallstudier och vittnesmål relaterade till din produkt eller tjänst
- Vanliga frågor om ditt företag Relaterat innehåll som blogginlägg, podcastavsnitt, guider osv.
1. Vi har inte den budgeten 💸💸
Det gamla budgetdilemmat, eller hur?
Du tror att en omgestaltning av företagets webbplats är lika sannolik som att hitta en gömd skatt, men oroa dig inte!
Det är en investering som kan ge avkastning flera gånger om. Tänk dig att bara ett par extra kunder väljer ditt företag tack vare din moderna webbplats.
💰 För att sätta det i perspektiv spenderar många företag mindre per kund på sina webbplatser än vad de gör på en kaffe.
Och, viktigt att komma ihåg, en professionell webbplats kan också hjälpa till med att attrahera och behålla kvalificerade anställda.
2. Kom ihåg longtail-nyckelord på dina tjänstesidor
När du skapar individuella sidor för var och en av dina tjänster får du inkludera relevanta sökord i var och en av dem.
Detta är både bra i Googles ögon, och det är fantastiskt för dina användare med, eftersom de bara får ta del av innehåll som är relevant för det de söker.
Som exempel, om du erbjuder både reparation av bilar och motorcyklar i ditt verkstadsföretag så genom att ha en sida helt dedikerad till reparation av bilar kan du inkludera (och potentiellt ranka för) olika söktermer eller nyckelord, som “bilverkstad” osv.
Att inkludera andra, relaterade och mer specifika nyckelord är ett smart drag eftersom om du försökte ranka för söktermen “reparation av fordon” skulle det vara svårt att komma till Googles första sida.
Termen är för bred och generisk, och alltför många andra webbplatser “tävlar” med varandra om att ranka för det sökordet.
Dessutom är sökningen inte tillräckligt specifik!
Vad försöker användaren göra? Ta reda på vad en fordonreparation är för ett projekt? Eller försöker de hitta någon som reparerar fordon?
3. Det är inte en prioritet🤷♀️
Vänta, på riktigt?
När majoriteten av intäkterna vanligtvis kommer från nya kunder, bör din webbplats vara en högsta prioritet.
Tänk på alla de gånger du har besökt en webbplats och snabbt lämnat den eftersom den inte uppfyllde dina förväntningar.
Dessutom, om du befinner dig på en konkurrensutsatt marknad där andra företag har mer attraktiva webbplatser, bör det vara skäl nog för ledningen att omvärdera prioriteringarna. 🚀
4. Vår webbplats är helt okej 🙄
Nåja, nåja, nåja!
Även de mest välbevarade äpplena kan behöva lite putsning. 🍎
Betyder det också att ditt företag inte utvecklas?
Bara för att din startsida ser bra ut vid första anblicken betyder det inte att det inte finns utrymme för förbättring.
Det är som att upptäcka att din “clown” faktiskt är en Star Wars-klon – en överraskande vändning! 🌌
5. Vi är fullbelagda 📚
Efter pandemin har många företag övergått till onlineförsäljning, och det ser ut att bli normen. Så även om du är fullbelagd nu, är en professionell webbplats din nyckel till att hålla dessa virtuella dörrar öppna. 🏫
6. Vår “lokala leverantör” är utmärkt 🌍
Lokalt är toppen när det handlar om grönsaker och företag, men när det gäller webbplatser är det dags att tänka större 🌐
Den “lokale leverantören” som – din systers dotters pojkvän – kan erbjuda utmärkt service, men han kanske inte riktigt förstår alla dina företags online-behov.
Din webbplats skall göra mer än vara en snygg yta; den måste hantera komplexa funktioner som din kundportal och samtidigt ha en mobilvänlig design.
Dessutom bör webdesignern hålla sig uppdaterad med de senaste tekniktrenderna som tjänar dig och ditt företag bäst.
I en digital värld…
Din webbplats är inte bara en digital plats; webbplatsen är portalen till ditt företags hjärta och själ.
Din digitala närvaro skall överensstämma med hur du vill att ditt fysiska företag skall framstå.
Genom att övervinna dessa vanliga hinder kan du få en digital närvaro som strålar som en ljussabel i mörkret! ✨
Så, om du överväger en uppfräschning av din webbplats är det dags att ta itu med dessa utmaningar på ett professionellt sätt.
En modern, användarvänlig webbplats kan göra underverk när det gäller att attrahera kunder, engagera användare och stödja en effektiv företagsadministration.
//Jessica