Om du är en företagare som letar efter kreativt stöd i utvecklingen av hemsidan och ditt företag, kan det vara svårt att veta var du ska leta.
Anställer du en ny medarbetare, kanske en junior eller influencer för att driva dina sociala mediekonton?
Betalar du för stöd som du får från en digital marknadsföringsbyrå i Finland?
Anställer du en specialist för att slutföra en engångskampanj eller ett engångsprojekt?
Här är alternativet: arbeta med en dedikerad frilansare.
Att anställa en person kan vara riskabelt.
Att anställa en medarbetare kan bli en kostsam historia eftersom du inte bara binder dig till fler omkostnader, sociala avgifter och lönebetalningar över helgdagar osv …
Du kommer sannolikt att spendera de första veckorna till de första månaderna med att utbilda den nya medarbetaren om hur du driver ditt företag.
Detta kan innebära att du utbildar i gamla metoder vilka ligger utanför ditt ansvarsområde för att få den nye medarbetarens färdiga arbete skall bli exakt som du vill att det skall se ut och utföras.
Alternativet att arbeta med en byrå är ofta förknippat med att vara bunden till den kostnaden i 3-12 månader. Hur kan du vara säker på att denna byrå är en bra matchning för ditt företag när du uppmuntras att underteckna ett avtal efter första utförda projekt?
Att engagera sig i en långsiktig affärsrelation för att tillhandahålla ett kreativt stöd kan ofta leda till frustration om du skulle vilja ha en kursändring eller förändrad kostnad inom ditt företag.
→ En frilansare är van vid att arbeta tillsammans med ett flertal olika företag. Därför kommer denne snabbt efter ett kort samtal att anpassa sig till dina processer.
→ Många frilansare är flexibla och låser inte upp sina klienter i långa kontrakt eftersom de är säkra på vilken kvalitetsnivån deras tjänster befinner sig på.
Har du någonsin tittat på portfolion hos en byrå och tänkt – wow, det där är imponerande.
Medan byråer kan tillhandahålla några riktigt vackra marknadsföringsmaterial, webbplatser och mer, måste du överväga om individen faktiskt arbetar för den verksamheten.
Det betyder att kostnaden du får i deras offert sannolikt är mycket högre än vad självkostnaden är.
Det är därför inköp och kontakt med frilansande grafiska designers är det mest kostnadseffektiva sättet att säkerställa samma kvalitetsnivå om inte högre som den en en byrå tillhandahåller.
→ Att arbeta med en frilansare direkt innebär att du kan prata direkt med personen som designar. Annars kan dina idéer missförstås eftersom de vidarebefodras till outsourcade designers via byråer. Det blir lite som visknings leken man lekte som barn: När den som ursprungligen sagt meningen fick höra hur resten tolkat den så stämde innehållet väldigt dåligt med vad som ursprungligen sagts.
Speciellt under COVID-galenskapen behöver du ibland arbete utanför den typiska 9-5 arbetstiden. Till exempel, om en policy ändras för ditt företag vilket innebär att du måste publicera en uppdatering utanförordinarie arbetstid – vem kommer att tillhandahålla den bästa servicenivån?
Jag kan tala för många designers när jag säger att vi väljer våra egna timmar i så stor utsträckning som möjligt.
Om ditt företag behöver kreativt stöd vid en udda tidpunkt, skulle jag arbeta för att ge dig exakt vad du behöver, och sedan helt enkelt arbeta lite mindre nästa dag!
Byråer har ofta mycket fasta arbetstider, och inhyrda anställda kan ofta känna sig frustrerade om de blir ombedda att arbeta efter 9-5.
→ Frilansare väljer sina egna timmar. Om du har en bra relation med din webbdesigner anpassar de sig gärna för att hålla en bra servicenivå.
Sammanfattningsvis kan frilansare tillhandahålla en oslagbar servicenivå för ditt företag.
Om du vill ställa några fler frågor, tveka inte. Mejla mig via: jessica@fnitter.se eller så kan vi ta det ett steg längre för att presentera oss och boka in ett Zoom-samtal.